Serviciul de presă al Guvernului a comunicat agenției Infotag că acesta a făcut anunțul cu o zi înainte în fața participanților la o ședință la care a fost analizat progresul lucrărilor la linia de transport de 400 kV, cu participarea executantului proiectului, a companiilor de construcție și a instituțiilor implicate, transmite Ultimelestiri.md.
„Odată cu punerea în funcțiune a liniei de transport Vulcănești-Chișinău, vom putea transporta energie electrică, ocolind hub-ul energetic al CET-ului moldovenesc (situat în Transnistria și deținut de compania rusă Inter RAO – "I."), lipsind astfel Rusia de ultimul instrument de șantaj energetic împotriva Moldovei. De aceea, este important ca lucrările să fie accelerate și finalizate la timp”, a subliniat prim-ministrul.
Recean a dat indicații companiei KEC International Limited și consorțiului format din Siemens Energy – Electromontaj – Energotech să prezinte un grafic actualizat al lucrărilor și să raporteze periodic despre progresul în implementarea proiectului.
Pentru a optimiza procesul de monitorizare a execuției, reprezentanții UCIPE și ai Ministerului Energiei vor efectua vizite săptămânale sau bisăptămânale pe șantierele de construcție/modernizare/extindere.
Conform informațiilor prezentate în cadrul reuniunii, construcția liniei de transport, a cărei punere în funcțiune este prevăzută pentru august 2025, este aproape pe jumătate finalizată. Materialele și componentele necesare pentru construcție au fost fabricate și livrate în proporție de 90%. Au fost turnate aproximativ 190 de fundații pentru suporturi. 30 de suporturi au fost deja instalate. Șantierul se întinde pe aproape 65 de kilometri.
„Lucrările în UTA Găgăuzia și în raionul Taraclia sunt efectuate în mod constant. Pe parcursul iernii, este planificată instalarea a încă 50 de piloni. Cu toate acestea, ritmul este condiționat de condițiile meteorologice. Începând cu luna martie, pe măsură ce vremea se va încălzi, numărul muncitorilor pe șantiere va crește”, au declarat reprezentanții antreprenorului.
După cum a relatat anterior Infotag, proiectul prevedea în prima fază construcția unei substații Back-to-Back la Vulcănești și Proiectul de Dezvoltare a Sistemului Energetic (PDSE), care include construcția liniei de transport Vulcănești-Chișinău și modernizarea/extinderea unui șir de centrale electrice.
Lucrările de construcție au început în aprilie 2024. Cu toate acestea, odată cu conectarea rețelei moldovenești la rețeaua europeană ENTSO-E, sincronizarea prin intermediul substației Back-to-Back nu mai este necesară. Astfel, rămâne în vigoare doar proiectul de dezvoltare a sistemului energetic, cu un buget de 50 de milioane de euro pentru construcția liniei de transport și modernizarea/extinderea centralelor asociate.