Această evoluție s-a datorat inclusiv ieșirii de pe piața ucraineană a Greciei, care s-a clasat pe locul patru în primele patru luni ale anului trecut, în fața R. Moldova. Până la invazia Rusiei, piața petrolieră ucraineană era dominată categoric de importurile din Belarus. Imediat după lansarea atacurilor, aceasta s-a diversificat rapid , iar pe primul loc este România. Pe poziția a doua, la mică distanță de lider se află Polonia, în timp ce podiumul este completat de Lituania, transmite Ultimelestiri.md cu referire la Zvon.md.
În total, în primele patru luni ale acestui an, ucrainenii au importat 2,3 milioane de tone de benzină și motorină. Asta înseamnă cu șapte la sută mai puțin față de aceeași perioadă a anului trecut, deoarece în 2023 importurile au crescut din cauza agitației de pe piață, legată de sancțiunile rusești.
Autoritățile au îndemnat companiile petroliere să facă rezerve, deoarece ar putea urma un deficit de benzină și motorină și o creștere a prețurilor. După ce mecanismul de import și-a demonstrat eficiența și reziliența, a scăzut și necesitatea unor rezerve, explică analiștii ucraineni.
Așadar, spre deosebire de exporturile de benzină, cele de motorină din țara noastră spre Ucraina s-au prăbușit în acest an.
Presa din Ucraina menționează, cu referire la informațiile serviciilor secrete ucrainene că, de rând cu porturile bulgare, cel din sudul R. Moldova a fost sancționat pentru implicare în exportul de motorină din Federația Rusă. Respectiv, a fost înregistrată o pierdere considerabilă a volumelor, de tocmai 13 ori, până la „un amărât” 7.500 de tone.