Un număr de 76% dintre oamenii de afaceri din Moldova sprijină procesul de integrare a țării în Uniunea Europeană, iar jumătate dintre ei consideră că afacerile lor sunt pregătite pentru a opera cu succes în conformitate cu normele și cerințele tehnice ale comunității, transmite Ultimelestiri.md cu referire la Mold-street.com.
O perspectivă optimistă a antreprenoriatului moldovenesc
Rezultatele sondajului au arătat o perspectivă optimistă a antreprenoriatului moldovenesc și demonstrează aspirația mediului de afaceri local către piața și standardele europene.
Antreprenorii din Republica Moldova văd aderarea la UE ca o oportunitate de creștere și modernizare economică, dar recunosc și provocările adaptării la standardele europene, de exemplu costuri suplimentare pentru corespunderea cu reglementările comunitare (38,6%) sau necesitatea de conformare a produselor și serviciilor (37,7%).
Mai mult de jumătate dintre respondenți au identificat concurența mai acerbă (50,2%) drept principala îngrijorare în legătură cu integrarea europeană. Totodată, peste 54% dintre respondenți consideră accesul la finanțare și parteneriatele cu firmele din UE esențiale pentru a se adapta la cerințele UE.
Aprofundarea acestor relațiilor economice cu România
Aprofundarea acestor relațiilor economice cu România reprezintă o cale mai rapidă și mai facilă de integrare în Uniunea Europeană, consideră peste 75% dintre respondenții la sondaj, în condițiile în care 6,5% au deja o afacere în statul vecin și un număr similar de antreprenori moldoveni intenționează să înființeze o firmă în România.
Totuși, relațiile economice cu România sunt percepute drept insuficient de dezvoltate în raport cu potențialul existent, având în vedere proximitatea geografică, lingvistică și culturală. Întrebați dacă aprobă direcția în care se mișcă lucrurile în Republica Moldova, peste 58% dintre respondenți au răspuns afirmativ.
„Accesul la expertiza, infrastructura și resursele României poate facilita alinierea la standardele europene și deschiderea de noi oportunități comerciale. Pe de altă parte, 18% dintre respondenți nu împărtășesc această opinie, indicând că există și scepticism cu privire la rolul României în facilitarea integrării europene. Aceasta arată că, pentru unele companii, integrarea depinde mai mult de capacitatea Republicii Moldova de a implementa reforme interne decât de relația sa cu România”, se menționează în raport.
În acest context, expremierul Natalia Gavrilița, acum directoare la PNE, a declarat în discursul de lansare a Barometrului că „Vocea antreprenorilor este esențială în dezbaterea națională privind viitorul Moldovei. Prin implicarea lor activă, putem construi o economie mai puternică și o societate mai prosperă”.
„Barometru nostru nu este doar un instrument de măsurare, ci și o platformă pentru dialog și acțiune. El ne oferă informații vitale pentru a crea politici publice care să stimuleze dezvoltarea economică durabilă și să faciliteze procesul de integrare europeană”, a mai spus Gavrilița.
Sondajul a fost realizat în cadrul Proiectului „Evaluarea sentimentului / atitudinilor mediului de afaceri privind integrarea în UE” cu scopul de a măsura opiniile antreprenorilor despre economia națională, serviciile publice, afacerile lor, precum și despre aderarea la UE.