În ultimele două decenii, whisky-urile nipone au câștigat numeroase premii în competiții internaționale prestigioase, cum ar fi World Whiskys Awards (WWA) și International Spirits Challenge (ISC), transmite Ultimelestiri.md cu referire la Mold-street.com.
Aura lor depășește granițele
Anul acesta, compania japoneză specializată în fabricarea băuturilor alcoolice Suntory a câștigat premiul pentru cel mai bun blended malt – o combinație de cel puțin două whisky-uri de la diferite distilerii.
„Aura lor depășește granițele, whisky-urile japoneze trezesc din ce în ce mai multă dorință și prețul lor este afectat. Mai ales că, din cauza procesului de maturare care poate dura cel puțin câțiva ani, distilerii se chinuie să își ajusteze producția”, constată publicaţia franceză Courrier International.
Aceasta citează ziarul economic japonez Nihon Keizai Shimbun, potrivit căruia prețurile medii de vânzare ale whisky-urilor în magazinele din Japonia au crescut cu 20% în ultimii cinci ani, între octombrie 2018 și octombrie 2023. Anumite sticle emblematice sunt afectate în mod deosebit: prețurile acestora au crescut cu 25-40%.
Aprovizionare dificilă
„Din 2012, exportul de whisky japonez a cunoscut o creștere spectaculoasă de 2.200% în zece ani, ajungând la 56 de miliarde de yeni în 2022 (340 de milioane de euro)”, relatează ziarul, preluând statistici de la Ministerul de Finanțe al țării.
Slăbiciunea yenului, a cărui valoare a scăzut cu 30% față de dolarul american, din noiembrie 2021, nu face decât să accelereze această tendință odată cu redresarea turismului internațional.
„Este complicat să ai sticle populare disponibile în mod regulat”, se plânge proprietarul unui magazin de băuturi alcoolice din Tokyo, citat de ziar.
Highball, un cocktail pe bază de whisky, este foarte popular în arhipelag, ceea ce permite a face pronosticuri că cererea pentru whisky-uri japoneze nu pare să scadă prea curând. „Pentru fani, băuturile lor preferate vor rămâne probabil dificil de accesat pentru o vreme de acum încolo”, conchide ziarul.