„Este oarecum o sfidare la adresa consumatorului autohton, de a-i eticheta ca persoane „cu buzunare grase”, subînțelegând lume cu mulți bani, bogați, diferiți de profilul obișnuit al consumatorului din Moldova”, susțin reprezentanții Asociației „EcoLocal”, transmite Ultimelestiri.md.
Reportajul s-a axat pe tema prețurilor la produsele alimentare și de sezon, o temă sensibilă pentru populația Moldovei, inclusiv pentru cei care locuiesc în afara țării și beneficiază de piețe mari, cu cerere și ofertă imensă. Totuși, Asociația „EcoLocal” susține că reporterii au exclus din relatarea lor toate elementele care conduc la formarea prețului final pentru un produs sau un serviciu oferit de cei care au dat interviuri.
„Or, producătorii care se înregistrează la piața EcoLocal, pe lângă cheltuielile de producere, manoperă și angajați, mai au de achitat următoarele:
Etichete – la piața EcoLocal sunt interzise produse fără etichete, care trebuie să indice obligatoriu denumirea produsului, cantitatea, ingredientele, alergenii, datele de contact ale producătorului;
Ambalaj – la piața EcoLocal este interzis ambalajul de plastic, și se acceptă doar ambalaj compostabil;
Transport – unii producători ajung la piața EcoLocal în dimineața zilei, de la distanțe de peste 200 km;
Taxa de comerț municipal – achitată către Primăria Chișinău 35-110 lei/zi;
Plata pentru chiria locului 100 – 150 lei/zi;
Chiria mesei – 50 lei/zi;
Acces la electricitate – 50 lei/zi;
Cotizația anuală – 600 lei/an;
Plata pentru dezvoltarea pieței EcoLocal – 10% din vânzările la zi”, susțin reprezentanții târgului.
Aceștia subliniază că această plată acoperă cheltuielile de arendă a parcării private, salariile angajaților, investițiile în infrastructură, toate impozitele și taxele către stat, la fel și instruirile organizate pe parcurs.
„Asociația EcoLocal este membru a platformei Zona Zero, confirmând transparență totală și eliminarea plăților la negru și a mitei în activitatea sa. Toate rapoartele financiare timp de șase ani de activitate, precum și Regulamentul pieței inclusiv plățile impuse sunt afișate public pe pagina web a asociației”, se arată în declarația Asociației.
Mai mult, aceștia susțin că producătorii certificați ecologic au cheltuieli suplimentare de procurare a semințelor ecologic certificate (care sunt accesibile doar din import, piața Moldovei nu oferă la moment semințe certificate ecologic, cu excepția propriilor semințe), cheltuieli pentru inspecțiile de certificare ecologică și cheltuieli pentru alternativele de utilizare a chimicalelor – cel mai des asta înseamnă muncă manuală de control a buruienilor, dăunătorilor naturali și sporire a fertilității solului.
„Deși reporterul numește repetat piața noastră că „piața de produse eco”, jurnalistul nu se sinchisește să solicite un certificat ecologic de la producătorul intervievat, să-l prezinte cititorului său și să explice esența acestui certificat. Putea fi o simplă formă de recompensă, pentru interviul oferit benevol.
La fel de important este faptul că reporterul conduce în eroare cititorii săi, implicând că piața EcoLocal Farmers Market este una de produse exclusiv ecologice. Acest lucru nu este adevărat, iar organizatorii pieței oferă tuturor jurnaliștilor care vin să filmeze la piață o fișă informativă cu atenționare asupra sintagmelor eronate și răul care acestea le pot provoca. Cât despre comentariile apărute în urma reportajelor – ele sunt diverse, atât pozitive cât și negative și reflectă diversitatea societății noastre, precum și dreptul la libera exprimare”, se mai arată în comentariul EcoLocal.
Ultimelestiri.md amintește că roșii de 200 de lei kilogramul sau castraveți de 100 de lei, vișine și cireșe la 70 de lei sau pâine frământată cu cărbune activat de 100 de lei, toate aceste delicii cu prețuri pipărate au putut fi găsite la piața produselor eco din Capitală.