Pe data de 26 februarie, Vlad Bilețchi a scris că șeful adjunct al Inspectoratului pentru Protecția Mediului este Vasile Melnic, iar sora acestuia, Cristina Melnic, a înregistrat la 26 noiembrie o Asociație Obștească numită „RABLA CAR” pentru Programul „Rabla”, fiind singurul care deține autorizațiile necesare pentru a opera. ZdG.md a scris că sistemul colectiv „Rabla CAR” a fost fondat de trei companii care au activități în domeniul importului și comercializării vehiculelor și pieselor: „Autodalv” SRL, „Procar Trader” SRL și „Amatasolutions Auto” SRL. „Rabla CAR” a primit autorizație de funcționare la 21 februarie 2025, la trei luni după ce a depus actele la AM, pe data de 12 decembrie 2024, transmite Ultimelestiri.md.
Bilețchi susținea că, deși există mai multe companii cu experiență în domeniu, firma deținută de sora lui Vasile Melnic, șeful Inspectoratului pentru Protecția Mediului, a obținut rapid autorizațiile necesare pentru a opera.
„Melnic, care nu avea experiență în domeniul mediului înainte de 2022, a fost promovat rapid, iar firma surorii sale, Cristina Melnic, a devenit unicul operator pe piață”, a declarat activistul într-un video.
Tot atunci, Bilețchi a menționat că această firmă a reușit să obțină acte permisive într-un timp-record, în timp ce alte companii cu ani de experiență nu reușesc să obțină aceleași autorizații.
„Conform noii legislații, companiile care importă automobile sunt obligate să încheie un contract cu o companie de reciclare a vehiculelor, iar taxa pentru reciclarea acestora variază între 150 și 300 de euro, generând o sumă anuală semnificativă din importul de mașini”, mai spune el.
Pe data de 27 februarie, Vlad Bilețchi a mers la sediul „Rabla CAR”, înregistrat pe strada Serghei Lazo, 27, of. 6. Activistul a spus că în discuțiile pe care le-a avut cu locatarii, aceștia au menționat că habar nu aveau că asociația respectivă este acolo.
Reacția Agenției de Mediu
Tot la 27 februarie, Agenția de Mediu a venit cu o reacție, menționând că, conform legislației, persoanele fizice și juridice care importă vehicule cu scopul comercializării pot crea propriile sisteme individuale de gestionare a deșeurilor sau pot adera la sistemele colective existente. În schimb, persoanele fizice care importă vehicule pentru uz propriu nu sunt obligate să adere la aceste sisteme.
„Ministerul Mediului a ajustat recent cadrul legislativ, eliminând cota de piață de 25% care reprezenta o barieră pentru înființarea sistemelor colective de gestionare a deșeurilor din vehiculele scoase din uz. În prezent, agenții economici care importă vehicule nu au creat niciun sistem colectiv sau individual, cu excepția unui sistem colectiv autorizat la 21 februarie 2025, care îndeplinește toate condițiile legale, inclusiv să fie fondat de trei importatori de vehicule. Importatorii nu sunt obligați să adere la acest sistem colectiv, având posibilitatea să creeze propriile lor sisteme până la 6 mai 2025”, susțin reprezentanții Agenției de Mediu.
În ceea ce privește taxele de gestionare a deșeurilor, Agenția precizează că acestea se referă exclusiv la vehiculele scoase din uz și nu la cele importate, importatorii fiind obligați să acopere costurile efective de gestionare, care includ colectarea, transportul și tratarea lor.
În această reacție, Agenția de Mediu nu a oferit clarificări cu privire la informațiile publicate de Vlad Bilețchi. Astfel, în aceeași zi, Ultimelestiri.md a trimis o solicitare către Agenția de Mediu pentru a obține mai multe explicații.
Răspunsul a venit pe data de 3 martie, însă reprezentanții Agenției de Mediu au îndemnat ca, „pentru o informare corectă și completă, să consultați comunicatul oficial publicat pe pagina web a Agenției de Mediu, unde sunt prezentate detaliat clarificările referitoare la acest subiect”.
În acest sens, pe data de 3 martie, Ultimelestiri.md a trimis din nou o solicitare către Agenția de Mediu, răspunsul venind către redacție la 13 martie.
Mai exact, instituția a precizat că procesul de autorizare a entităților juridice care își asumă responsabilitatea extinsă a producătorului (REP) printr-un sistem colectiv implică mai mulți pași și necesită respectarea cerințelor legale stricte. Sistemul colectiv trebuie să fie o organizație non-profit, fondată exclusiv de producători, iar după obținerea statutului legal trebuie să primească un acord de mediu propriu, urmat de aprobarea unui plan de operare realist și detaliat.
Referitor la Asociația Obștească „Rabla CAR”, Agenția de Mediu a declarat că aceasta nu a fost fondată de Vasile Melnic, deși Ultimelestiri.md a solicitat clarificări cu privire la implicarea surorii lui în fondarea asociației și la faptul că organizația a obținut autorizațiile necesare pentru gestionarea deșeurilor din vehicule scoase din uz într-un interval de timp considerabil mai scurt decât alte companii cu experiență în domeniu.
Agenția de Mediu a declarat că asociația a fost creată de companiile AUTODALV SRL, PRO CAR TRADER SRL și AMATOSOLUTION AUTO, care desfășoară activități în domeniul comerțului cu vehicule și piese auto. În plus, Agenția a subliniat că nu există temei legal pentru invocarea unui conflict de interese între Inspectoratul pentru Protecția Mediului (IPM) și Agenția de Mediu în procesul de autorizare, întrucât IPM are doar rolul de a efectua controale în teren.
În ceea ce privește costurile pentru importatorii de vehicule, Agenția a menționat că sistemele colective sunt responsabile de acoperirea cheltuielilor legate de colectare, tratare, valorificare și reciclare, însă valorile exacte ale acestor costuri rămân la discreția sistemelor autorizate.
Totodată, Agenția de Mediu a informat că termenul-limită pentru aderarea la un sistem colectiv de gestionare a deșeurilor vehiculelor scoase din uz a fost stabilit pentru 6 mai 2025, după mai multe amânări cauzate de lipsa unui sistem colectiv autorizat.
Pentru a asigura transparența și evitarea monopolizării pieței, Agenția de Mediu susține că analizează riguros dosarele de autorizare, iar în cazul în care asociațiile obștești nu respectă prevederile legale, responsabilitatea gestionării deșeurilor va reveni instituției. Agenția a respins acuzațiile privind împiedicarea agenților economici de a obține autorizațiile necesare, menționând că eventualele dificultăți apărute sunt rezultatul cerințelor legale în vigoare.
De asemenea, Cristina Melnic a venit și ea cu o reacție. Într-o postare pe Facebook, ea a scris că „Rabla CAR” este o organizație neguvernamentală, independentă și nonprofit, iar afirmațiile potrivit cărora aceasta ar avea statut de monopol sau că importatorii ar fi obligați să adere sunt „lipsite de orice fundament legal”.
„Importatorii de vehicule nu sunt obligați să adere în calitate de membri, aceasta fiind doar una dintre opțiunile disponibile la moment”, a precizat Melnic.
Totodată, ea a respins speculațiile privind o posibilă influență politică sau administrativă asupra activității asociației și a anunțat că va iniția proceduri legale împotriva celor care au răspândit informații neadevărate.
„Este evident că acuzațiile false la adresa mea și a familiei mele sunt motivate politic și urmăresc să discrediteze o inițiativă ecologică legitimă”, a declarat Melnic, adăugând că atacurile personale și conexiunile fabricate între diverse persoane nu au nicio bază reală.
Totuși, jurnaliștii de la Zdg.md au realizat o investigație pe acest subiect, în care au scris despre autorizarea rapidă a „Rabla CAR” și despre legăturile personale dintre fondatori și oficiali, care ridică suspiciuni de favoritism și monopol în domeniul gestionării vehiculelor scoase din uz în Moldova.