„Asociația „Transportatorul” avizează negativ proiectul Hotărârii Guvernului privind modificarea legislației în domeniul transporturilor rutiere (Nr. 11-398 din 28.01.2025), întrucât acesta contravine legislației Uniunii Europene, practicilor Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO) și principiilor economiei de piață concurențiale”, susțin reprezentanții asociației, transmite Ultimelestiri.md.
Potrivit acestora, „în conformitate cu art. 49 TFUE (Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene)
privind libera circulație a serviciilor și libertatea de stabilire, orice reglementare națională care introduce bariere administrative nejustificate pentru operatorii economici
este considerată o încălcare a dreptului european”.
Așadar, aceștia constată că modificările propuse de MIDR este o discriminare indirectă, afectează drepturile dobândite ale operatorilor existenți și introduc restricții neproporționale asupra accesului la piață.
Probleme identificate de Asociația „Transportatorul”:
„Favorizarea artificială a noilor operatori
– Modificările propuse avantajează operatorii fără experiență în detrimentul celor consacrați, eliminând criteriul de recunoaștere a investițiilor realizate în infrastructura de transport;
– Directiva 1370/2007/CE privind serviciile publice de transport stabilește că „modificările în regimul de licențiere trebuie să fie echitabile și să nu creeze obstacole nejustificate pentru operatorii consacrați”.
Eliminarea transparenței în procedurile de atribuire
– Concursurile pentru atribuirea curselor regulate sunt reglementate neclar și permit alocarea discreționară a rutelor către anumiți operatori;
– Conform Deciziei CEDO în cauza Platakou v. Grecia (2001), orice modificare legislativă trebuie să fie previzibilă și să respecte principiul transparenței, ceea ce nu se aplică în cazul prezentului proiect.
Sancționarea disproporționată a operatorilor existenți
– Penalizările impuse pentru „încălcări administrative minore” (ex. întârzieri de 5%) afectează direct operatorii consacrați și încalcă principiul proporționalității stabilit prin Jurisprudența CJUE (cauza C-331/88 Fedesa și alții);
– Încălcarea normelor privind protecția investițiilor și a drepturilor dobândite (Convenția Europeană a Drepturilor Omului, Art. 1 Protocolul 1).
Retroactivitatea noilor reglementări asupra autorizațiilor existente
– Prin impunerea unor criterii noi la prelungirea autorizațiilor, operatorii existenți pot pierde drepturi economice dobândite legal, ceea ce contravine art. 1 Protocolul 1 din CEDO privind protecția proprietății.
Neacordarea unei perioade de tranziție
– Directiva 2006/123/CE privind serviciile în piața internă stipulează că orice schimbare legislativă care afectează drepturile operatorilor economici trebuie să includă o perioadă de tranziție adecvată, ceea ce nu este prevăzut în proiect;
– Încălcarea reglementărilor UE privind accesul echitabil la licențe și autorizații (Directiva 2014/25/UE și Regulamentul (UE) 2021/1429).
Restricționarea prelungirii autorizațiilor în mod netransparent
– Noile criterii impuse pentru prelungirea autorizațiilor existente sunt subiective și aplicate discriminatoriu, permițând MIDR să refuze prelungirea fără motive obiective;
– Conform Regulamentului (UE) 2021/1429 privind alocarea capacității de transport, orice criteriu administrativ trebuie să fie clar, obiectiv și previzibil,
condiții care nu sunt îndeplinite de proiect.
Modificarea arbitrară a regulilor privind autorizațiile internaționale
– Redistribuirea autorizațiilor de transport internațional fără criterii transparente
ridică suspiciuni de favorizare a anumitor operatori, ceea ce contravine art. 101 TFUE privind concurența neloială;
– Lipsa unui studiu de impact și a consultărilor publice reale (Directiva 2019/1024/UE privind transparența și accesul la informații).
Graba suspectă în promovarea modificărilor
– Directiva 2019/1024/UE privind accesul la informații publice impune statelor membre obligația de a efectua analize de impact și consultări publice autentice
înainte de a modifica legislația care afectează piața;
– MIDR nu a prezentat o evaluare clară a impactului economic al acestor modificări asupra operatorilor existenți, ceea ce constituie o încălcare a principiului bunei guvernări.
Omiterea principiului subsidiarității și proporționalității (Art. 5 TUE)
– În Germania și Franța, modificările legislative similare au fost implementate pe o perioadă de tranziție de 3-5 ani, cu scheme de compensare pentru operatorii afectați;
– Proiectul MIDR nu prevede nicio măsură compensatorie și introduce schimbări majore fără o perioadă de adaptare, contrar practicilor europene”.
De asemenea, aceștia susțin că promovarea în regim alert a modificărilor par să servească „doar interesul unui deputat, fără beneficii reale pentru industrie.
„Guvernul american a interzis participarea reprezentanților DEI în activități legale, iar unicul motiv al cooptării deputatului Frunză de către Spînu în modificarea legislației transporturilor pare a fi exact acesta”, anunță transportatorii.
În context, Asociația „Transportatorul” susține că proiectul respectiv trebuie respins în forma actuală, întrucât încalcă legislația UE privind concurența și accesul echitabil la piață. De asemenea, afectează drepturile dobândite ale operatorilor existenți, încălcând normele CEDO.
Așadar, aceștia solicită respingerea proiectului și elaborarea unui nou cadru legislativ, aliniat la normele UE. De asemenea, se solicită o perioadă de tranziție minimă de cinci ani pentru noile reguli, similar practicilor din Franța și Germania, dar și investigarea de către CNA și EPPO a motivelor reale ale grabei cu care se promovează aceste modificări.