Mai exact, formațiunea se întreabă dacă crearea acestui organism reprezintă o necesitate, în timp ce există deja SIS, Armata Națională și alte structuri de forță, transmite Ultimelestiri.md.
„O analiză mai atentă arată că este vorba despre crearea unui nou organ de stat cu competențe extinse și nelimitate, care înlocuiește de fapt toate celelalte ramuri ale puterii. Din Legea privind securitatea națională reiese că Consiliul Național de Securitate este principalul organ de conducere al țării și că toți sunt obligați să se supună deciziilor și să furnizeze informații CNS. CNS este condus de președinte, secretarul CNS este numit tot de președinte, iar organizarea și funcționarea CNS sunt stabilite de regulamentul CNS, care este adoptat de însuși CNS.
În același timp, pentru neîndeplinirea deciziei CNS este prevăzută tragerea la răspunderea penală, iar acesta va fi singurul organ din țară, neîndeplinirea deciziei căruia atrage răspundere penală. De asemenea, pentru prima dată în istoria Moldovei, neîndeplinirea deciziei unui organ al puterii va constitui o infracțiune”, au explicat reprezentanții Partidului Politic Alianța „Moldovenii”.
În context, formațiunea atrage atenția asupra faptului că există doar două cazuri în care neexecutarea unei decizii poate atrage răspundere penală: neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive și neexecutarea unui ordin al comandantului: „Ambele cazuri sunt clare și justificate. În același timp, conform art. 115 alin. 3 din Constituție, înființarea de instanțe extraordinare este interzisă. Dar în situația privind CNS nu există nici măcar un proces judiciar. Decizia – și imediat răspundere penală. Având în vedere retorica noilor (vechilor autorități), ne putem imagina ce speranțe și planuri se pun în noua structură, iar dacă toate acestea se „aplică” realităților existente, concluziile sunt îngrozitoare”
Potrivit Alianței, în decretul prezidențial privind înființarea CNS, singura bază juridică invocată este articolul 88 din Constituție, potrivit căruia președintele Republicii Moldova îndeplinește și alte atribuții stabilite de lege.
„În acest fel, pe baza „altor atribuții”, președintele creează un organ „de buzunar” cu atribuții nelimitate, care este în același timp și tribunal, și Parlament, și orice altceva. În acest sens, propunem Parlamentului de noua legislatură să anuleze legea anticonstituțională menționată, în baza căreia a fost creat Consiliul Național de Securitate, dotat cu împuterniciri nelimitate și care înlocuiește de fapt toate celelalte ramuri ale puteri de stat, întrucât toată puterea oricum se află în mâinile partidului de guvernământ „Acțiune și Solidaritate”, condus, de fapt, de Maia Sandu”, au mai declarat membrii formațiunii politice, prezentând o listă a unor atribuții ale șefului statului care prevede că, „în cadrul asigurării securității naționale, președintele Republicii Moldova:
c) aprobă acțiunile și măsurile necesare pentru asigurarea securității naționale, potrivit prevederilor legislației;
d) solicită informații și rapoarte de la persoanele juridice de drept public și de drept privat, care sunt parte integrantă a sistemului securității naționale, în vederea monitorizării și evaluării îndeplinirii funcțiilor generale ale sistemului securității naționale;
f) instituie, prin decret, și prezidează consilii și comisii consultative în domeniile securității statului și al apărării naționale pentru efectuarea de analize și formularea de propuneri strategice în domeniile respective;
g) emite decrete privind asigurarea securității naționale, care sunt obligatorii pentru executare;
h) reprezintă Republica Moldova pe plan internațional în probleme de securitate, participă la reuniuni și negocieri internaționale;
i) poartă tratative și încheie tratate internaționale, în numele Republicii Moldova, care vizează securitatea națională;
j) promovează cooperarea internațională privind securitatea națională, inițiază parteneriate strategice și exerciții comune, schimburi de informații și alte activități similare, în scopul consolidării securității naționale;
k) solicită date și rapoarte de la sectorul de securitate pentru evaluarea securității naționale și luarea deciziilor, în condițiile legii;
l) inițiază și promovează proiecte de acte normative privind securitatea națională pentru actualizarea și adaptarea cadrului normativ și instituțional la schimbările mediului de securitate;
m) coordonează și monitorizează activitatea sectorului de securitate prin stabilirea, prioritizarea și revizuirea intereselor naționale și a obiectivelor de securitate, prin examinarea documentelor de politici și a actelor normative, precum și prin prezentarea opiniilor pe marginea acestora;
n) avizează și coordonează documentele de politici și actele normative cu impact asupra securității naționale, inclusiv în domeniile energetic, agroalimentar, cibernetic, informațional și cel al politicii externe, asigurând coerența acestora cu Strategia securității naționale a Republicii Moldova și integrându-le în cadrul general de reziliență și securitate națională;
o) coordonează activitatea Serviciului de Informații și Securitate al Republicii Moldova;
p) conduce Consiliul Național de Securitate și asigură punerea în aplicare a deciziilor acestuia;
r) numește și eliberează din funcție secretarul Consiliului Național de Securitate;
s) participă la inițiative de cooperare cu organizații și structuri internaționale privind securitatea națională, în scopul efectuării schimbului de bune practici și al prevenirii încălcărilor normelor legale, contribuind la asigurarea transparenței decizionale și responsabilității în sectorul de securitate”.
Alianța „Moldovenii” consideră că, în acest fel, în baza „altor atribuții”, președintele creează un organ „de buzunar” cu competențe nelimitate, care este concomitent și tribunal, și Parlament, și orice altceva.
