„În linii mari, există o diferență în ceea ce am văzut pe ecrane în această campanie electorală, comparativ cu scrutinele anterioare”, a declarat Nadine Gogu în cadrul unei conferințe de presă la IPN, transmite Ultimelestiri.md.
Potrivit ei, deși unele televiziuni au oferit o acoperire mai favorabilă sau mai negativă anumitor concurenți electorali, numărul acestor cazuri nu a fost atât de mare încât să influențeze percepția telespectatorilor.
Raportul, realizat de CJI, a analizat conținutul editorial de la 10 posturi de televiziune: Moldova 1, GRT, TVR Moldova, Jurnal TV, Pro TV Chișinău, TV8, Exclusiv TV, Cinema 1, ONE TV și N4.
Astfel, Moldova 1 a reflectat activ campania electorală prin știri și dezbateri, oferind vizibilitate tuturor concurenților electorali. În știri, Partidul Acțiune și Solidaritate a beneficiat de cea mai mare expunere, inclusiv prin menționarea repetată a deciziei BUN de a se retrage în favoarea sa, precum și prin reflectarea pozitivă a autorităților publice centrale, favorizând astfel indirect partidul de guvernământ. Cele șase dezbateri electorale au fost moderate, în mare parte, în mod echidistant.
Postul public din Găgăuzia GRT a reflectat sumar campania electorală în știri, oferind concurenților electorali un acces limitat. Postul a omis să informeze despre restricționarea activității Partidului Inima Moldovei de către instanță și excluderea acestuia din cursa electorală, ceea ce poate fi interpretat drept manipulare prin omisiune. O mare parte a emisiunilor s-a remarcat printr-un caracter dezechilibrat și părtinitor.
TVR Moldova a reflectat campania electorală într-un mod neutru și echilibrat, fără a favoriza direct sau indirect vreun candidat. Totuși, frecvența materialelor care au abordat vectorul european al țării, precum și prezența și intervențiile autorităților centrale în aceste știri, alături de tonalitatea emisiunilor monitorizate, au contribuit la consolidarea imaginii pozitive a PAS, printr-un efect de transfer de imagine.
Jurnal TV a reflectat campania electorală în știri într-o manieră preponderent neutră, corectă și echidistantă, oferind vizibilitate pentru mai mult de jumătate dintre concurenți. Cele mai frecvente apariții au fost ale PAS, ale Blocului electoral Patriotic și Blocului Alternativa. PAS a fost prezentat în general neutru, în timp ce BEP și Blocul Alternativa au fost dezavantajați de mai multe știri care i-au pus într-o lumină negativă.
N4 a reflectat campania electorală prin știri, dezbateri și emisiuni, însă numărul redus de materiale despre concurenți a limitat vizibilitatea acestora. Cele mai expuse au fost PAS și BEP. PAS a fost prezentat în general neutru, iar BEP a beneficiat de o acoperire mixtă, atât neutră, cât și negativă. Autoritățile centrale au fost portretizate preponderent pozitiv, oferindu-le un avantaj de imagine.
Pro TV Chișinău a reflectat campania electorală în știri și dezbateri cu o tonalitate neutră și echilibrată, fără încălcări ale standardelor profesionale. Mai puțin de jumătate dintre concurenții înscriși au fost menționați și citați în știri, în majoritate neutru. Concurenții BEP, Alianța Moldovenilor și Blocul Alternativa au avut cele mai multe apariții în context negativ. Dezbaterile au oferit tuturor candidaților prezenți în studio o șansă egală de exprimare.
TV8 a reflectat campania electorală într-un mod echilibrat și neutru, oferind vizibilitate pentru peste jumătate dintre concurenți. Majoritatea aparițiilor au fost legate de subiecte controversate sau de știrile bazate pe dezbateri electorale. Cele mai frecvente mențiuni au fost ale BEP și PAS, în general neutre, în timp ce Blocul Alternativa a fost prezentat preponderent negativ. Dezbaterile au fost moderate echilibrat.
Exclusiv TV a reflectat campania fără favorizarea sau defavorizarea vreunui concurent. Știrile au fost în mare parte corecte și neutre, iar dezbaterile au decurs fără abateri. Totuși, emisiunile au avut carențe la capitolul moderare, permițând unor concurenți să lanseze acuzații care nu au fost întotdeauna contrabalansate de moderatori.
Cinema 1 a reflectat campania electorală într-un mod, în general, neutru și corect, oferind vizibilitate majorității concurenților, în special PAS, care a beneficiat de cele mai multe apariții. Frecvența materialelor pozitive despre autoritățile centrale a avantajat indirect PAS. Blocul Alternativa și BEP au fost menționați mai rar, cu o tonalitate predominant neutră, dar cu unele accente negative.
ONE TV a reflectat activ campania prin știri, emisiuni și dezbateri. Majoritatea materialelor au fost corecte și echilibrate, însă au existat și apariții părtinitoare care au dezavantajat unii concurenți. Aproximativ jumătate dintre candidați au beneficiat de vizibilitate, tonalitatea fiind în mare parte neutră, cu excepția Partidului Moldova Mare. PAS a avut un număr relativ mare de apariții, în special datorită reflectării pozitive a autorităților publice centrale.