De șase ani, profesoara Galina Sîrbu, de la Gimnaziul Brînzenii Vechi din raionul Telenești, le predă elevilor educație media, transmite Ultimelestiri.md cu referire la moldova1.md.
„Este o disciplină care îi formează pe ei ca oameni mediatici, care navighează pe internet în siguranță. Acum, când discutăm, când analizăm, schimbările sunt evidente. Împreună cu copiii am decis să creăm Gazeta Gimnaziului, deocamdată în format de lucru”, spune ea.
Și alte cadre didactice confirmă impactul pozitiv al acestui curs.
„Ce am observat la elevi este că își formează o gândire critică, analitică, se dezvoltă ca personalități care își pun întrebări”, explică profesoara Rodica Bogdan.
La rândul ei, Aliona Mereacre, profesoară de limba engleză, afirmă că a integrat conținutul media la ore: „Am participat la pilotarea cursului de integrare a conținutului media la limba engleză pentru clasa a zecea, anul trecut. Vom continua, implicându-i în diverse campanii media.”
Autoritățile din educație anunță elaborarea unui nou curriculum școlar, care să includă educația media în mai multe discipline.
„Să învățăm cum ne împrietenim cu aceste platforme, cum utilizăm instrumentele digitale, cum valorificăm inteligența artificială nu în detrimentul formării propriei gândiri”, explică Natalia Grâu, expertă în educație.
Exemple similare există deja în alte țări. În Estonia, profesorii și elevii beneficiază de abonamente gratuite la platforme de inteligență artificială.
„Ce facem noi în Estonia este să oferim acces gratuit versiunii PRO a AI-ului pentru studenți și profesori. Credem că dacă un copil de doi-trei ani are un telefon în mână, el deja trebuie să cunoască ceva despre alfabetizarea media”, spune Maia Kaassen, cercetătoare în domeniul educației media.
Cea de-a treia ediție a Forumului de Educație Media a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent, cu susținerea Suediei și implementată de Internews, cu sprijinul financiar al Danemarcei. Evenimentul a reunit autorități din educație, profesori, bibliotecari și experți internaționali, care au discutat modalitățile de adaptare a școlii la noile realități digitale.
