Campaniile acestora s-au desfășurat în principal prin reclame de Facebook și Google și au avut un cost estimat la 33.300 de euro, transmite Ultimelestiri.md.
„Scopul lor a fost manipularea opiniei publice înaintea alegerilor prezidențiale și a referendumului pentru aderarea la UE, planificat pe 20 octombrie 2024”, se notează în analiză.
WatchDog.md a enumerat principalele narațiuni manipulative:
- UE distruge identitatea națională: Se afirmă că aderarea la UE va eroda patrimoniul cultural al Moldovei, în contrast cu Rusia, care ar proteja identitatea națională.
- UE îndatorează Moldova: Se sugerează că ajutoarele financiare din partea UE sunt de fapt împrumuturi ce vor împovăra generațiile viitoare.
- Criza energetică cauzată de UE: Acuză Uniunea Europeană pentru prețurile mari la energie din Moldova, promovând Rusia ca sursă mai ieftină de energie.
- Rusia, partenerul strategic al Moldovei: Se promovează ideea că prosperitatea și securitatea Moldovei depind de relațiile strânse cu Rusia, minimizând amenințările din partea Moscovei.
- Aderarea la UE este inutilă: Se urmărește convingerea populației că Moldova nu va fi niciodată primită în UE, iar referendumul este doar o manevră de PR a președintei Maia Sandu.
Aceste campanii, potrivit experților, au ca obiectiv subminarea parcursului pro-european al Republicii Moldova, destabilizarea climatului politic și erodarea încrederii în instituțiile statului.
Cheltuielile lui Șor în perioada 01 – 30 august 2024
Ilan Șor a promovat pentru perioada 1-30 august circa 62 de reclame prin intermediul a 15 pagini pe Facebook, cheltuind aproximativ 18.000 de euro. Numărul de reclame a scăzut ca urmare a acțiunilor META de a șterge paginile anonime afiliate lui Ilan Șor. În contextul războiului hibrid al Federației Ruse împotriva Republicii Moldova, aceste acțiuni sunt salutabile, dar insuficiente, se mai menționează în analiză.
Trei pagini aparțin membrilor Partidului „Renaștere”, susținut oficial de Ilan Șor: Veaceslav Jucov și Alexandr Nesterovschi. Restul paginilor folosesc o identitate vizuală similară: au fotografii de profil cu drapelul Moldovei și nume de utilizator care fac aluzie fie la organizații media, fie la organizații patriotice: „Moldova Live”, „Moldova Noastră”, „Națiune Focus”, „Fresh Moldova Headlines”, „Moldova Informează”, „Moldova în Media Îmbunătățită”, „Moldova Autonomă”, „Moldova în lumini și culori”, „Evenimente Națiune Vibrantă”, „Dezvoltarea Moldovei”, „Moldova Radiance Știri”, „Moldova Noastră, Moldova Liberă” și „Евразия”. Toate aceste pagini utilizează categoriile „Site web media/de știri”, „Ziar” sau „Companie de producție media și difuzare” pentru a crea iluzia că aparțin unor instituții media legitime.
Pe lângă manipulările despre procesul de integrare în Uniunea Europeană, Șor finanțează intens și pagina de Facebook a ONG-ului „Eurasia”, fondat la Moscova pe 24 aprilie. Pagina sponsorizează reclame care cheamă moldovenii să călătorească la Moscova pentru a face cunoștință cu programele acestei organizații, susținute de serviciile secrete ruse. Pagina nu afișează reclamele în biblioteca META, iar acest lucru îngreunează identificarea sumelor cheltuite de aceasta.
Cheltuielile lui Platon pentru perioada 1-30 august 2024
Veaceslav Platon a promovat în perioada 1-30 august în jur de 72 de reclame pe pagina sa personală de Facebook și pe cea a Nataliei Morari, cheltuind aproximativ 15.000 de euro. În comparație cu perioada 1-30 iulie, Platon a cheltuit cu aproximativ 4.500 de euro mai puțin pe sponsorizarea reclamelor pe Facebook.
Potrivit analizei, numărul mic de reclame pe Facebook și sumele reduse pentru acestea se datorează faptului că Platon a început să promoveze conținutul său și al Nataliei Morari pe platformele Google. Dacă Facebook este mai transparent în prezentarea cheltuielilor pe reclame, Google nu permite vizualizarea sumelor cheltuite de agentul economic și nici perioada pentru care au fost setate.
În ultima perioadă a devenit mai dificil de depistat câte reclame au rulat pentru anumită perioadă anumită. Astfel, pentru perioada 1-30 august, de pe conturile lui Morari și Platon au rulat 79 de reclame. WatchDog.md notează că unele din ele au rulat și în luna iulie, însă pe Google Ads Transparency ele apar ca reclame unice.
Candidați la funcția de președinte – promotori ai propagandei ruse
Pe lângă reclamele sponsorizate de către Veaceslav Platon și Ilan Șor, au mai fost depistate manipulări sponsorizate din numele candidatei la funcția de președintă al țării, Victoria Furtună. Aceasta a cheltuit pentru perioada 1-30 august aproximativ 2.400 de euro pentru12 reclame. La începutul lunii august, Comunitatea WatchDog.md a calculat că pentru o campanie plasată pe 25 de site-uri internaționale, Victoria Furtună ar fi cheltuit între 4.250 și13.250 de dolari, în funcție de complexitatea și extinderea distribuției și promovării. Aceasta include costurile pentru distribuție, redactare și promovare pe rețele sociale.
La rândul ei, candidata Irina Vlah a fost promovată de o pagină anonimă pe Facebook. În clipul video sponsorizat de către pagina „Vedere Moldova”, Irina Vlah vine cu acuzații la adresa Maiei Sandu precum că ar utiliza resursele administrative în campania electorală, iar referendumul ar fi un truc electoral și o minciună geopolitică. Reclama sponsorizată nu a fost identificată în biblioteca de reclame META, iar acest lucru împiedică experții să vadă câți bani s-au cheltuit pentru promovarea acestui clip.
Analiza integrală poate fi citită mai jos: