De la an la an, interacțiunea cetățenilor cu administrația publică devine mai simplă prin implementarea soluțiilor digitale în toate sferele de activitate. Unul dintre cele mai solicitate servicii, disponibile în format digital, inclusiv cu apostilare și livrare la domiciliu oriunde in lume este cazierul juridic, transmite Ultimelestiri.md, cu referire la tvrmoldova.md.
Tot online pot fi depuse și cererile pentru obținerea indemnizației unice la nașterea copilului, sau obținerea certificatelor de arhivă cu privire la căsătorie sau naștere. MCabinet, MDelivery, MPass, MConnect sunt doar câteva dintre serviciile guvernamentale utilizate de către cetățeni.
Și aplicația EVO, lansată recent este utilizată tot mai des de cetățeni. Prin intermediul ei au fost generate peste 60 de mii de documente și s-au efectuat peste 1,2 milioane plăți.
„Anul trecut, erau 80% de solicitări de servicii în format digital pentru antrepenori și doar 20% la ghișeu. Anul acesta, în primele trei trimestre avem 86% din solicitări în format digital. În cazul cetățenilor circa 40% solicită în format digital și 60% încă aleg să meargă la ghișeu”, susține Cătălina Plinschi, secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării.
În prezent, în Republica Moldova sunt disponibile aproape 300 de servicii publice electronice oferite de către 42 instituții.
Ultimele date arată că, în Republica Moldova 64% dintre serviciile destinate antreprenorilor sunt deja disponibile în format digital, față de 48 anul trecut. Există instituții unde toate serviciile destinate antreprenorilor au fost digitalizate, cum ar fi Agenția Națională de Reglementare în Energetică, Compania Națională de Asigurări în Medicină, Ministerul Economiei, Ministerul Infrastructurii, Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură sau Camera de Comerț și Industrie.
Antreprenorii sunt cei care aleg mult mai des serviciile digitale publice pentru a economisi timp și bani.
„Partea de raportare, comercială care este mult mai comodă, ne economisește timp, și raportarea financiară care ne face să vedem care sunt costurile noastre, unde sunt zonele de profitabilitate, unde sunt zonele de intervenție”, a spus Victor Nistorică, antreprenor.
„Digitalizarea serviciilor econimește bani și timp pentru cetățenii și antreprenorii noștri. Această estimare ne-a arătat circa un miliarde de lei a fost economisit de către antreprenorii care au solicitat serviciile în format digital”, mai spune Cătălina Plinschi, secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării.
Cetățenii utilizează mai des sistemul de plăți pentru servicii publice și mai puțin pentru obținerea actelor. Motivul, nu dispun sau nu sunt siguri în utilizarea tehnologiilor moderne și preferă metoda tradițională de a merge la ghișee.
Conform evaluării Comisiei Europene, R. Moldova a înregistrat progrese semnificative în implementarea Strategiei de Transformare Digitală. Până în 2030, Republica Moldova și-a propus ca toate serviciile publice să fie digitalizate.