Mai exact, pe 18 octombrie, Centrul pentru Analiza Politicii Europene (CEPA) a publicat un articol numit „Nave din porturi rusești, în R. Moldova”. Autorii relatează că mai multe nave din porturi rusești ar fi ajuns în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti (PILG) „cu încărcături necunoscute care ridică suspiciuni” și califică situația drept „ciudată”, transmite Ultimelestiri.md cu referire la Zdg.md.
Totodată, CAPE punctează că ambiția Kremlinului de a transforma Marea Neagră într-un „lac rusesc” rămâne „neștirbită”.
„Kremlinul pare adesea obsedat de operațiuni ascunse, ceea ce nu este surprinzător, având în vedere că este condus de foști agenți KGB. Pe 4 octombrie, Grupul de Monitorizare al Institutului de Studii Strategice din Marea Neagră a avertizat că voiajele neîngrădite ale acestor nave către Moldova și astfel către granițele Ucrainei și României, reprezintă o amenințare clară. La urma urmei, trupele rusești au fost transferate în mod clandestin în Crimeea, pe nave comerciale, chiar înainte de începutul anexării de către Kremlin în 2014”, amintește Centrul pentru Analiza Politicii Europene.
De asemenea, CEPA menționează că PILG are o conexiune feroviară directă cu regiunea transnistreană.
Precizările reprezentanților Portului Internaţional Liber Giurgiuleşti
Într-un comentariu pentru Zdg.md, reprezentanții Portului Internaţional Liber Giurgiuleşti au confirmat faptul că, periodic, sunt primite mărfuri transportate din Rusia. Totuși, potrivit PILG, aceste nave navighează sub pavilionul altor țări „și niciodată sub pavilion rusesc” și neagă că încărcătura ar fi una „dubioasă”.
„Ținem să vă atenționăm că nu este adevărată afirmația precum că ar exista o creștere semnificativă a traficului de mărfuri pe acest segment, dimpotrivă în ultima perioadă atestăm o scădere în acest sens. Mărfurile care ajung în PILG din Rusia constituie în mod exclusiv îngrășăminte (în vrac și în saci mari) și cărbune în vrac. Este o pură speculație că ar exista orice alte mărfuri pe aceste nave, putem confirma că am operat doar tipurile de încărcătură indicate. Aceste două tipuri de mărfuri nu sunt supuse sancțiunilor în R. Moldova, iar îngrășămintele minerale, nu sunt sancționate nici de UE”, punctează reprezentanții Portului.
În același timp, PILG reiterează că toate mărfurile sunt verificate și de autoritățile române, dar și de Poliția de Frontieră și Serviciul Vamal ale R. Moldova. În continuare, potrivit PILG, „a insinua că trupele sau armele rusești ar fi transferate în Transnistria la fel ca în Crimeea este fals și speculativ și creează o reputație negativă nu numai pentru port, ci și pentru statul R. Moldova”.
La Giurgiulești operează două entități de infrastructură portuară diferite: Portul de Stat Giurgiulești și Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti (PILG). Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), proprietarul companiei concesionare a PILG, negociază cu Guvernul României și doi miliardari din Bulgaria vânzarea portului.